Follower

Selasa, 23 Ogos 2011

Kalau cinta katakan cinta 1

“KRINGGGG!!!!!!”
Seperti biasa, tepat jam 6.45 pagi lonceng sekolah akan berbunyi dan aku yang masih berada 100 meter sebelum tiba di depan pintu utama sekolah masih lagi berjalan lenggang kangkung. Dari kejauhan aku lihat Cikgu Jefri bersama-sama dengan bala tenteranya a.k.a badan disiplin sekolah terpacak di depan gate sekolah. Beberapa orang pelajar yang datang lewat seperti aku sekarang ini di tahan dan di suruh untuk berdiri tegak di bahagian kiri gate. Aku hanya dengan muka slumber berjalan lenggang kangkung dan berhenti di depan pintu pagar.
“Atikah Baharuddin bang” jawab ku tanpa perlu di soal jawab oleh pengawas sekolah yang sudah siap dengan pen dan kertas di tangan sebab aku tahu soalan yang wajib di tanya oleh mereka ialah siapa nama??? Daripada kelas mana?? Kenapa lambat????..kenapa lambat sebab aku bangun lambat la..apa lagi???? Aiya…
“aik, belum tanya dah jawab?”, soal salah seorang pengawas yang sedang menjalankan tugas mereka pagi itu sambil tersengih-sengih.
“biasa la bang. Bangun lambat”, jawabku sambil tersenyum manis ke arahnya.
“ARRABELLA TIFFANI GRAZE!!!! Kamu jangan nak bagi nama-nama pelik lagi”, suara Cikgu Jefri kuat kedengaran.
opsss!!!!..ketahuan...Aku hanya tersengih-sengih macam beruk buat salah. Hadi yang sedang menulis namaku hanya tertawa kecil sambil mengeleng kepala.
“itu la..sapa suru kau lambat datang”, katanya kepadaku.
“ni gara-gara kau la. kalau bukan sebab ajak aku tengok perlawanan bola semalam takde la aku bangun lambat macam hari ni”, bentak aku geram.
“apa alasan kamu lagi ni Arra”, soal Cikgu Jefri yang datang ke arah kami.
“ala cikgu. Bukannya selalu saya lambat datang. Sebelum ni sayalah orang pertama terpacak kat pintu hikmah ni”, jawabku selamba.
“itu cikgu tahu. Tapi kamu kan salah seorang badan disiplin sekolah. Kamu yang perlu tahan pelajar lewat bukan kamu yang kena tahan awal-awal pagi macamni sebab lewat. Kawan kamu sendiri yang kena tahan kamu kat depan gate ni. Tak ker malu badan disiplin sekolah. Cubalah tunjukkan tauladan yang baik sikit kat adik-adik junior kamu. Bla..bla..bla..”. Ceramah Cikgu Jefri sudah bermula dan seperti selalu dia susah untuk berhenti bercakap bila sudah mukadimah dia macam sekarang ni. Wahai telinga, kau tahan je la ya. Bisik hati kecilku. Secara tidak sengaja aku ternampak Hadi memberikan aku thumb up sambil menjelirkan lidah ke arah aku..Aku mengetap bibir. Geram!!!!kurang asam betul punya kawan!!!! Takpe ada ubi ada batas..gara-gara kau. aku kena demerit hari ni.
           
Untuk pengetahuan semua nama aku aku Arrabella Tiffani Graze. Walaupun nama aku pelik daripada orang lain tapi aku dengan bangganya menyatakan di sini bahawa aku adalah seorang islam yang sejati…chewahhh. “Graze” tu nama keluarga aku. My Grandfather from my father side yang convert into muslim. So, untie, uncle dan sepupu dua kali aku semuanya Christian RC (romance catholic). Tapi, kami tetap aman dan damai tanpa perselisihan faham. Masing-masing menghormati pegangan agama masing-masing. 1 Malaysia la katakan..hihihi..kadang kala aku jeles juga dengan kawan-kawan aku sebab nama mereka ada maksud dalam islam sedangkan aku????. Entahlah. Dah ketentuan dari azali nama aku macamni. Terima jer la. Lagipun, papa kata namaku arwah atuk yang bagi.

dan mamat yang tahan aku depan pintu pagar ni ialah Hadi Fairuddie yang merupakan teman rapatku sejak kecil dan kami membesar bersama-sama. Mama dan papa aku memang teman rapat dengan daddy dan mummy dia sejak mereka sekolah lagi. Dan persahabatan itu masih kekal sehingga sekarang dan menjalar ke dalam diri kami berdua. Sejak masuk tadika, aku dan dia ni sentiasa berada di dalam kelas yang sama sehinggalah sekarang. Nak kata boring, memang boring sebab asyik muka dia jer yang aku lihat. Tak berkembang langsung otak aku ni. Selain dia, aku juga ada Jason, Riyan, Clark, dan Haffie sebagai sahabat sehidup sematiku. Semua orang ingat aku tomboi sebab kelima-lima kawan karibku adalah lelaki. Aku bukannya apa. Aku lebih suka berkawan dengan mereka sebab mereka ni setia kawan dan aku bukannya jenis suka bergosip. Sebab tu la aku tak boleh masuk dengan kaum perempuan. Tapi, aku wanita sejati ok!! wanita?? ops, gadis sejati..baru betul...hihihi... 

 *******************************************************************

“Ra!!!,” aku mempercepatkan langkahku sepantas yang mungkin. Aku masih sakit hati dengan apa yang berlaku pagi tadi. Namun, langkahku terhenti apabila aku terasa lenganku di tarik ke belakang. Sakit siotttt!!!!
“lepaslah bangang..sakit tau. Ingat sedap ker kau tarik-tarik aku macamni”, marahku geram. Seriously, aku rasa nak bom ja budak seekor kat depan aku ni.
“penat aku panggil kau dari tadi tau. Yang kau jalan cepat sangat ni kenapa? Masa rehat banyak lagi la, masa untuk kita bertugas belum mula lagi,” Hadi kelihatan termegah-megah sambil memegang lenganku kejap.
Aku melihat jam di tangan. Baru 10.05 pagi. Ada 15 minit lagi sebelum pelajar-pelajar lain turun rehat. Keistimewaannya menjadi pengawas sekolah kat sekolah ni ialah kami dapat masa rehat 20 minit lebih awal kerana kami perlu menjalankan tugas semasa pelajar-pelajar lain menikmati masa rehat mereka.
“kau marah aku ker?”, soalnya lagi. buat-buat tak faham pula mala'un ni..
“takde la..aku geram jer sampai nak cekik-cekik je tengkuk kau tu”, jawabku geram.
“kalau pasal peristiwa pagi tadi. Aku minta maaf lah. Aku bukannya sengaja. Maafkan aku ek. Sorry sangat-sangat”, rayunya.
“sorry naik lori lah. Kau tahu tak….” Belum sempat aku menghabiskan ayatku dia menyampuk.
“tak tahu,”dia ketawa kuat.
“Ya Allah!!!! Berikanlah aku kekuatan untuk tidak membunuh mala’un kat depan aku ni”, Doaku kuat. Bengang dengan perangainya.
Terburai tawanya mendengar doaku sebentar tadi. Mataku tajam memandang ke wajahnya. Geram tahap cipan dah aku dengan dia ni. Dah la kes pagi tadi belum reda di dalam hati kecilku ini. Dia tambahkan lagi.
“malaslah aku nak layan perangai tak betul kau ni..arggggghhh!!”, jeritku lantas meninggalkannya menuju ke kantin sekolah.
“Ra!!!tunggulah aku. Aku nak makan dengan kau”, jeritnya sambil mengejarku langkahku. Ahhh!!! Lantak kau la Dy. Malas aku nak layan otak mereng kau.

Tiada ulasan: