Follower

Jumaat, 26 Ogos 2011

Kalau cinta katakan cinta 3


Sehabis perjumpaan Kelab ICT, aku bergegas menuju ke gelanggang bola tampar dan mengambil tempat duduk di bahagian tepi gelanggang. Aku lihat Hadi, Jason, Clark, Haffie dan riyan sedang memanaskan badan sebelum memulakan perlawanan persahabatan dengan team asrama sekolah.
Sudah menjadi rutin harian aku untuk lepak sambil menyaksikan perlawanan mereka walaupun aku tidak joint sekaki beraksi di dalam gelanggang. Kadang kala kami bermain tidak kira jantina. Lelaki perempuan dibenarkan untuk berada di dalam satu kumpulan. Lagipun, ia cuma perlawanan biasa-biasa saja. Hanya untuk mengisi masa lapang dan keseronokan semata-mata.
“Ra!!!”, jerit Clark kepadaku sambil melambai-lambaikan tangan memberi isyarat supaya aku bergerak ke arah mereka.
Ini yang aku paling malas ni. Dengan langkah perlahan aku berjalan menuju ke arah mereka.
“Apa?”
“Jadi “middle hitter” k?” tanyanya.
Aku mula buat muka masam.
“malas la..bukannya aku dapat main pun” rungutku. Seriously, kalau aku joint dorang sekali, ibarat aku ni “jam antik” ja kat gelanggang tu. Just untuk cukupkan korum ja. Bukannya dapat main pun.
“ala..please Ra, kami tak cukup pemain ni. Boleh ya….” Rayu Jason yang berdiri di sebelahku menyusun sepuluh jari ke arahku sambil membuat mimik muka sepuluh sen.
“aku nak main dengan syarat”, jawabku sambil menyilang tangan.
“orait babe!!!...ni yang kami sayang kat kau ni” jerit mereka gembira.
“sepuluh syarat pun akan kami tunaikan” sahut Haffie bersemangat.
“emm..aku nak setiap bola yang datang ke arah aku takkan kena back up oleh budak seekor tu masa main nanti”, aku lantas menunjuk ke arah Hadi yang sedang membuat warming up untuk meregangkan otot-ototnya.
“Dy….” Jason dan Riyan merayu serentak.
“apa??” dia buat-buat tak tahu.
“pleaseee….”
“Aku tak nak janji” jawabnya selamba.
“So, aku tak jadi main la. Simple” aku buat mimik muka tidak kisah.
Hadi lantas memandang ke arahku. “oklah..oklah…nak juga dia yang menang”, akhirnya mengalah. Kepalaku di tekan lembut olehnya.
“ok, set”. Aku tersenyum riang
***********************************************************************

Aku mengambil tempat di bahagian tengah yang berperanan sebagai “middle hitter”. Jason yang berdiri di hadapanku mengambil posisi “setter”. Manakala, Hadi dan  Clark di bahagian kiri dan kananku berperanan sebagai “outsider hitter” dan “weakside hitter”.  Posisi belakang pula di jaga oleh Haffie dan Riyan.
Perlawanan bermula apabila whistle dibunyikan dan pihak lawan mula membuat hantaran pertama kepada kami. Bola di sambut oleh Clark dan dia menghantar terus ke bahagian setter.  Jason memberi isyarat bahawa dia akan membuat “bola satu” ke arah Hadi, Hadi yang memahami isyarat itu bersedia untuk membuat pukulan ke gelanggang lawan.
DOMMM!!
Bunyi hentakan bola kuat kedengaran akibat satu pukulan kencang yang diberikan oleh Hadi memberikan mata pertama. Tepukan dan sorakan gemuruh kedengaran di luar gelanggang. Dia mengenyitkan mata ke arahku membuatkan aku terketawa kecil. Tunjuk handal la tu.
Posisi kemudiannya berubah apabila kami membuat putaran untuk membuat pukulan balas. Aku dan dia seterusnya mengambil posisi belakang. Kedudukan sekarang 1-0 dan Hadi kemudian membuat pukulan balas kepada pihak lawan. Hantaran dimulakan apabila whistle dibunyikan. Bola di sambut oleh “libero” mereka yang kemudiannya menghantar kepada “setter”, tanpa disangka-sangkakan“setter” seterusnya memberikan “bola curi” ke arah kami. Haffie yang tidak bersedia menerima “bola curi” daripada mereka, gagal untuk menyambut bola tersebut dan ianya memberikan satu mata kepada pihak lawan. Perlawanan diteruskan.

30 minit kemudian……

Set pertama berpihak kepada kumpulan kami dengan kemenangan 25-20. Kedudukan set kedua sekarang 23-22, pihak lawan kemudiannya membuat hantaran. Aku bersiap sedia apabila bola sedang menuju ke arahku.
“Ra, lepas!!” teriak Hadi kepadaku. Aku faham dengan maksud perkataan “lepas” nya itu terus beranjak daripada posisiku sekarang ini untuk memberikannya laluan untuk menyambut bola tersebut. Selepas menyambut bola tersebut, dia segera kembali ke posisinya semula.
Aku dah kata dah. Dia ni kan memang tak boleh tengok aku ambil bola. Setiap kali aku main mesti macamni. Sebab itu aku cakap aku ni ibarat “jam antik” kat dalam gelanggang.
Angin bertiup tiba-tiba, aku merasakan ada “benda” masuk ke dalam mataku. Mungkin habuk…mungkin pasir atau serangga kecil. Pedihnya mataku tidak terperi, aku cuba untuk mengosok mataku sehingga air mataku tidak berhenti mengalir keluar dan menyukarkan aku untuk melihat. Aku cuba untuk mendapatkan pertolongan. Aku lantas menuju ke arah Haffie yang berada di hadapanku. Dia segera berpaling ke arahku apabila aku menepuk bahunya.
“kenapa Ra?”, dia memandangku hairan.
“Fie, tolong tiup.” Pintaku sambil mengosok mataku yang pedih. Dia lantas memberikan isyarat "rehat" kepada pengadil gelanggang untuk memberhentikan perlawanan untuk seketika.
“Bak sini nak tengok” katanya. Dia cuba membelek mataku.
“takde apa-apa pun” katanya sambil meniup sekali mataku.
“tiup lagi la. Masih pedih. Rasa macam ada “benda” dalam ni” Rayuku.
Belum sempat dia menjawab, kedengaran suara Hadi di sisiku.
“Ra???”, aku pantas berpaling ke arahnya.
“Dy, tolong tiup mata aku. Pedihhh…masuk pasir kot” aku lantas meminta bantuannya.
“sini”, arahnya sambil menarik lembut badanku supaya mendekati dirinya. Sebelah tangannya memegang daguku dan sebelah lagi memegang mataku yang sakit. Aku hanya menurut asalkan dapat menghilangkan kepedihan di mata.
Dengan keadaan kepalaku yang mendongak ke arahnya, aku dapat melihat wajahnya semakin mendekati wajahku. What u gonna do Dy?? Fikirku cemas. Arra relax ok. Dia cuma nak tolong. Kata hatiku memujuk.
 Kemudian, sebuah tiupan lembut diberikan ke dalam mataku membuatkan aku merasa sedikit lega. Namun, kepedihannya masih terasa.
“ada lagi tak”, soalnya sambil menyapu lembut air mataku yang mengalir di pipi.
“emm..masih sakit lagi,” jawabku jujur.
“jom cuci dengan air,” katanya sambil menarik tanganku. Aku bagai si buta kehilangan tongkat, menurut saja langkahnya menuju ke paip air berdekatan. Perlawanan terpaksa diberhentikan seketika. Nasib baik cuma perlawanan biasa-biasa saja.

Tiada ulasan: